onsdag 5 mars 2008

Går IT och små barn ihop?

I dag har jag och Poopak spånat på hur vi skall använda IT i vår verksamhet med barnen. Jag jobbar ju med de yngsta barnen på förskolan vilket betyder att de äldsta är 2 år. Vi kommer i temaarbete prata, leka, sjunga om JAG. Vem är jag, hur ser jag ut mm. Vi tänkte bla ta hjälp av webkameran och ta kort (hur ser jag ut när jag är glad eller ledsen.). Jag tror barnen kommer att tycka det blir jättespännande att datorn finns med i vårt arbete vilket även jag tycker. Jag har alltid jobbat temainriktat med barnen men med hjälp av datorn känns det som jag kommer vidare i min personliga utveckling.

5 kommentarer:

evalin sa...

Hej!
Hur fick du dit din Voki? Jag har försökt men det fungerar inte, snälla hjälp mig....
Eva

Mia sa...

Hej Eva,

Angående din fråga om min Voki.

När du har skapat din Voki, frågar den var du ska använda den. Välj Inbed=Blogger och Size=Small.
Därefter trycker du på "get code" och markerar hela scriptet och kopierar det (ctrl-C). Gå därefter in i din blogg och gå in på Layout. Tryck på "add a page element" välj HTML/JavaScript och klistra (ctrl-V) det script du kopierade.
Hoppas att lyckas...

Mia

evalin sa...

Hej Mia!!

Det funkade!! Tack för hjälpen. Det ska bli jätteintresssant att följa hur arbetet med era barn går. Själv aretar jag i en årskurs 1 och Katta, som jag arbetar tillsammans med är i en förskoleklass. Vi har tänkt oss ett tema om bondgårdsdjuren och tillsammans försöka ta fram lite olika sätt att arbeta beroende på barnens ålder.
Tack igen! Eva;))

Inger Lison sa...

Så bra du har kommit igång med din blogg Mia. Hörde av Eva hur bussig du var med att hjälpa henne få till en Voki. Toppen, det kallar jag kollaborativt arbete!
/Inger

Inger Lison sa...

Intressanta tankar om IT-arbetet med dina små barn. De kommer att tycka det är så kul. Heja,heja. jätte bra
/Inger